När det står födelsedagsfirande för dörren är det vanligt att börja fundera kring både tårta, godis och kakor. Men har du tänk på att det faktiskt går att bjuda på något som både är gott och nyttigt på samma gång? Här är några tips för att inte överkonsumera sötsaker och socker.

Dags för att fira födelsedagsfirandet med kompisarna! Jadå, sockervadd är visserligen gott, men barnkalaset måste inte vara ett tillfälle att proppa i sig socker och onyttiga fetter. Satsa på lika goda och nyttiga alternativ! Grundregeln är att du ska vara beredd på att stå själv för bakning och förberedelser, om du ska hålla en rimlig budget.

  • Kaka med mindre socker
  • Smoothies utan socker
  • Helnyttig glass

Klassikerna kan göras hälsosammare

Om du vill baka en nyttigare kaka kan du som förälder utgå från ditt favoritrecept eller det du vill testa. Börja med att dra ner på sockerandelen. Står det 3 dl socker i receptet kan du ofta halvera utan att det gör kakan tråkigare. Likaså ska du utan tvekan skifta från vitt socker till kokossocker eller agavesirap. Dessa har lägre GI-halter än raffinerat socker men orsakar inte lika mycket stegring i blodsockernivån. Testa att ersätta vetemjöl med en kombination av mandelmjöl och kokosmjöl. Prova dig fram, det går inte att rakt av ersätta 3dl vete- med 3dl mandelmjöl, och definitivt inte med med kokosmjöl. Vill du ha ett tryggt vinnande recept med kokosmjöl kan du ta fram ett redan färdigt recept på nätet. Det är i så fall verkligen värt det, då kokosmjöl är otroligt fiberrikt och innehåller även en del nyttiga fetter. Gör försök i förväg så att du hittar en bra doskombination som gör kakan lyckad med dina receptändringar!

Istället för läsk eller dryck, är det både nyttigt och gott att röra ihop smoothies. Förvisso innehåller de fruktos, men många vitaminer följer med. För att undvika känslan av en fruktmos kan du späda ut smoothien med soja- eller havremjölk. På så sätt får barnen inte sig laktos, utan fibrer och protein. Beroende på de frukter du använder, passa på och tillsätt nyttiga och färgstarka ämnen som spirulina och acai. Spirulina kommer från alger och har därmed en dominerande algsmak, så se upp med doseringen. Har du banan i smoothien hjälper det dock att hålla en genomgående fruktsmak, utöver sötman.

För att undvika de farliga fetterna som används i många av de glassar som säljs (så kallade härdade fetter) kan du som förälder satsa på hemgjord glass. Det är inte alls så krångligt som det låter och funkar utmärkt att fixa med havregrädde och honung. Som färgämne kan du använda spirulina eller gurkmeja. Häll i glassmaskinen och låt den jobba. Ställ undan i frysen. Klart!